Monday 16 October 2017

FOTO LAWATAN TPM KE KEM PELARIAN ROHINGNYA DI COX'S BAZAR, BANGLADESH YANG BOLEH 'MERUNTUM JIWA' KITA.




Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Ds Zahid Hamidi hari ini membuat lawatan misi kemanusiannya ke Kem Pelarian Etnik Rohingnya, di Cox's Bazar, Bangladesh. Kem pelarian ini antara kem pelarian yang terpadat menempatkan pelarian etnik rohingnya berjumlah kira-kira 500 ribu orang.

Timb. Perdana Menteri juga menyifatkan kem pelarian ini yang paling daif dalam dunia. Kepedulian dan keseriusan beliau terhadap layanan yang diterima oleh etnik rohingnya tidak boleh diterima akal waras manusia. Usaha kerajaan Malaysia, melalui kehadiran beliau sendiri telah menampakkan hasil cadangan awal dari keperihatinan beliau sendiri supaya sebuah hospital medan dibiayai  sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia serta menyeru orang ramai tidak mengira kaum membantu pelarian disana.

Kami di ADC , bersimpati dengan nasib yang menimpa etnik rohingnya ini dimana hak mereka telah dinafikan oleh kerajaan myanmar walaupun mempunyai tokoh nobel keamanan dunia di sana, namun membisu terus dalam isu ini. Malah membiarkan sahaja perbuatan pengusiran etnik rohingnya dalam wilayahnya melalui operasi khas tentera myanmar. Kami bangga dengan masa dan keprihatinan TPM sendiri turun melihat kesengsaraan pelarian etnik rohingnya disana.

Beberapa keping lagi foto yang boleh 'meruntum jiwa' sepanjang lawatan misi kemanusian TPM ke kem pelarian di Cox's Bazar, Bangladesh.









No comments:

Post a Comment

TER-POPULAR PILIHAN PEMBACA